Tuesday, February 11, 2014

Fantastica simfonie fantastica

Ascult cu incantare de cateva zile CD-ul din colectia verde. Berlioz, pe langa pisoiul gri si afurisit al lui Duchess, a fost si o ciudatenie de om rebel, curajos, imaginativ, fara teama de noutati si tare pasionat sa traiasca in propria minte, sub monumentala claie de par.

Hector Berlioz a fost primul care a introdus clopotele in compozitii, a inventat efectul de lovire a corzilor cu arcusul, a scris si distribuit pentru prima oara o poveste care sa ii ajute pe spectatori sa inteleaga mai clar muzica, a atentat la standardele clasice ale simfoniilor si a compus desi era mediocru in stapanirea instrumentelor. S-a luptat, pe rand, cu familia (care a refuzat sa inteleaga cu binisorul ca el nu voia sa se faca medic ci compozitor), cu foamea ("nu te faci medic, bine, insa nici compozitor pe banii mei"), cu el insusi (ca sa compuna prostioare care aduc bani in detrimentul operelor majore pe care...), cu societatea (...nu le intelegea, in ciudatenia lor), cu femeia care il obseda (ca sa o faca sa priceapa :) ). Uneori cred ca luptele se intamplau si simultan. Desigur, probabil de-aia il si dotase natura cu o coama leonina, ca sa se stie ca o sa aiba de luptat.

Berlioz a compus Symphonie Fantastique dupa ce s-a indragostit de o actrita irlandeza, Harriet Smithson. Pana sa apuce sa i se declare macar, in mintea lui a construit o intreaga poveste, o adevarat drama si-o simfonie. A invitat-o la premiera si statea mirat sa se intrebe de ce doamna nu avea nicio reactie. Ei bine, el uitase sa-i marturiseasca interesul care il misca in directia ei. Avusese insa grija sa ii trimita zilnic scrisori exaltate, care ajutasera din belsug la clasificarea sa ca dus cu pluta. Povestea spune ca Harriet a inteles pana la urma ca intreaga simfonie era despre ea :) Happy middle of the story.




Imi place foarte mult la simfonia asta tema repetata obsesiv, uneori variata si teribil de mult partea balului, mi-as putea incepe multe dimineti la rand pe-asa muzica.


No comments: