Tuesday, December 10, 2013

Cuuum? N-ai citit?

Desi citesc cat de cat mult inca de cand am invatat sa citesc, uite ca s-a intamplat sa nu ajung pana acum la opere de baza. Nu am citit Tolstoi, Böll, Dickens si Joyce,  Faulkner nu mi-a placut de-loc, poezie am citit prea putina iar autori romani doar o mana mica, si aia contemporani.



Acum putina vreme am inceput sa citesc The Magus al lui John Fowles. Intamplarea face ca tot atunci am avut o viata sociala si telefonica mai intensa si am mentionat, printre altele, ultima mea lectura. Fara exceptie, am incasat urmatoarea replica, in care se simteau niste note de indignare: "Cuuuum, n-ai citit Magicianul pana acuuuuum? A-uaaa-leeeeu..." Desigur ca, pe moment m-am bosumflat si observatia m-a iritat in suficienta masura incat sa ma rostogolesc in pat pana sa adorm, in cautarea unei replici potrivite. Asa fac eu: pe langa ca nu citesc lecturile obligatorii, nici prea mult simt al momentului nu am si de multe ori imi vine replica potrivita abia dupa ce multi sori au rasarit si au apus de la momentul declansator al cautarii.

Evident, am gasit-o: e jalnica si de pusti gradinitist de juma' de metru. Zice asa: "Nu, n-am citit pana acum. Tu ai citit [insert book of choice here, dintre Decameronul si Homo Ludens]?" Slava Domnului, am o bruma de demnitate care sa ma impiedice sa spun asa ceva. Nu insa sa gandesc, mwaaa-hahaha.

Apoi, stand cu o galeata de groaza in suflet ca am pus si eu aceasta intrebare cuiva la viata mea, m-am intrebat care ar fi o reactie mai classy atunci cand afli ca cineva nu a citit tot ce crezi tu de cuviinta de pe lista ta de carti-care-demonstreaza-inalta-cultura-livresca. Pana la urma, am deliberat ca  urmatoarele replici ar fi potrivite. Iata-le:

"Oooo, este o carte minunata, neaparat sa o pui pe lista." / "Mie mi-a placut foarte mult si daca mi-ai cere parerea, ti-as recomanda-o." / "Te invidiez, ai o bucurie literara majora inca inaintea ta." / "Este o carte dintre cele pe care nu le mai uiti niciodata, cred ca ti-ar placea."

Din pacate, am ajuns cu The Magus la o incrucisare de drumuri. Ma fascineaza stilul lui Fowles iar povestea nu o mai pot inghiti de trasa de par ce este. Bag de seama ca aveau dreptate prietenele mele cu prea putin tact pentru sensibilitatile mele de cititor haotic, obsessive si nestructurat: e grav ca nu am citit-o pana acum pentru  ca aveam nevoie de o anumita varsta ca sa ma bucur de ea mai mult decat in plan stilistic. Iata ce spune Fowles in foreword-ul editiei 1977:

I should add that in revising the text I have not attempted to answer the many justified criticisms of excess, over-complexity, artificiality and the rest that the book received from its more sternly adult reviewers on its first appearance. I now know the generation whose mind it most attracts, and that it must always substantially remain a novel of adolescence written by a retarded adolescent. My own plea is that all artists have to range the full extent of their own lives freely. The rest of the world can censor and bury their private past. We cannot, and so have to remain partly green till the day we die... callow-green in the hope of becoming fertile-green.

Pe de o parte, e bine sa fim constienti de punctele noastre de orgoliu. Am citit neindrumata, la mine in familie nu exista cititori sau biblioteci impresionante. Am citit haotic, tot ce mi-a picat in mana si mi-a atras privirea. Am citit obsesiv, de zeci de ori unele carti, asa ca nu am ajuns la multe altele. Cititul, chiar si cu toate defectele de mai sus, a ajuns sa faca parte din identitatea mea si doar stim ca intepaturile (percepute) la identitate doare ;) De unde si bosumflarea mea la o replica ce se dorea indrumatoare sau gadilator de surprinsa. Pe de alta parte, e bine sa ne facem orgoliile de ras in public cat incape. Ca sa le micsoram si sa devenim, astfel, oameni mai buni decat am fost ieri. Si sa citim tot din farfuria beletristicii!

2 comments:

ionela balita said...

:)ultima replica despre orgolii...buna de tot!

Dănu said...

:) Ma bucur ca te-a facut sa zambesti, Ionela. Sa le-o spui si altora, sa slabim cat mai multe orgolii!