Wednesday, July 25, 2012

"O femeie e cu totul altfel"

Un paragraf incantator despre diferentele dintre femei si barbati. O sa te faca sa zambesti larg, jumatate cunoscator si cealalta jumatate inca... nehotarat.

"Si cand avea nouazeci si trei de ani, la trei ani dupa ce a murit tata, bunicul a hotarat ca a venit vremea si sunt destul de mare pentru o discutie de la barbat la barbat. M-a poftit in barlogul lui, a inchis ferestrele, a incuiat usa, s-a asezat cu un aer solemn si oficial la birou si mi-a facut semn sa ma asez in fata lui, de cealalta parte a biroului. Nu mi-a zis 'pisacios', si-a pus picior peste picior, si-a sprijinit barbia in maini, a cugetat o vreme si a zis:

 - A venit vremea sa vorbim despre femei.

Si imediat a explicat:

- Nu*. Despre femeie in general.

(In acel moment aveam trezeci si sase de ani, eram insurat de cincisprezece ani si aveam doua fete adolescente.)

Bunicul a oftat, a tusit cu palma la gura, si-a indreptat cravata, si-a dres de cateva ori glasul si a zis:

- Nu, ce. Femeile m-au interesat dintotdeauna.Cu adevarat dintotdeauna. Acuma, sa nu te gandesti la ceva ce nu e frumos! Ce zic eu e cu totul altfel, nu, vreau sa zic ca femeia m-a interesat intotdeauna. Nu, nu, "problema femeii"! Femeia ca persoana.

A chicotit si s-a corectat:

- Nu, m-a interesat in toate felurile. Toata viata mea m-am uitat la femei, chiar si cand eram doar un mic ciudak, nu, nu, nu, niciodata nu m-am uitat la femeie ca vreun paskudniak, nu, m-am uitat doar cu tot respectul. M-am uitat si-am invatat. Nu, si ce-am invatat, vreau sa te invat acum si pe tine. Ca sa stii. Asa ca acum asculta cu atentie, rogu-te: uite cum stau lucrurile.

S-a oprit si a privit in jur, de parca ar fi vrut sa se asigure ca suntem cu adevarat singuri, ca nu-i nimeni care sa ne auda.

- Femeia, a zis bunicul, nu, in unele feluri e intocmai ca noi. Exact la fel. Dar in alte feluri, a zis el, o femeie e cu totul altfel. Foarte, foarte altfel.

S-a oprit aici si s-a socotit o vreme, poate ca starnind in minte imagini, surasul lui de copil i-a iluminat fata, si si-a incheiat lectia:

- Dar stii ceva? In ce feluri o femeie e intocmai ca noi si in ce feluri e foarte, foarte altfel - nu, la asta, a incheiat el, ridicandu-se de pe scaun, inca mai lucrez.

Avea nouazeci si trei de ani si poate ca a continuat sa "lucreze" la aceasta chestiune pana la sfarsitul vietii. Eu insumi inca mai lucrez la ea."

- din Poveste despre dragoste si intuneric, Amos Oz.
* din cate inteleg eu, o exclamatie evreiasca / ruseasca de subliniere. Un fel de "asa (deci)".

Ei, cum ti-a placut?

No comments: