Friday, June 29, 2012

A recomanda o carte. Lanul de grau.

Deunazi, pe cand ma ocupam, ca orice femeie obisnuita, de una-alta, ma suna incantat Niciul cel marinar sa-mi citeasca, idem de incantat, un paragraf de l-a dat peste cap de placere livresca. Si pentru ca adesea ni se suprapun sursele de placere de acel gen, am sezut cuminte in baia de aburi, ascultand, vrajita si supra-incalzita, un citat lung si incercand simultan sa nu scap telefonul si asa usor suferind in infuzia de musetel.

Redam mai jos, si intru incantarea ochilor, urechilor si sufletelor domniilor voastre. La cat mai multe magice lecturi cu voce tare!

Danu draga,
iaca iti trimit acus citatul din Plesu, iti trimit toata partea ce ti-am citit-o.
”N-am fost, intotdeauna, suficient de harnic si de scrupulos. Citesc incet si ma las confiscat de pasiunea, adeseori demobilizatoare, a conspectului amanuntit si a sublinierilor pedante. Am avut episoade intense de "specializare” pe genuri. In liceu, de pilda, am citit mult teatru, jucand uneori, cu voce tare, toate rolurile unei piese (Caragiale mai cu seama). Imi place, in general, sa citesc cu voce tare, mai ales poezie si, pana mai tarziu, am simtit nevoia sa-mi verific propriile texte testandu-le, cu voce tare, sonoritatea.
Lecturile formative nu incap, toate, in perioada tineretii studioase. Poti avea revelatii decisive toata viata. Eram un om matur cand am citit Chesterton si C.S. Lewis si ma simt profund indatorat modului lor de a vorbi despre crestinism. Nu trebuie sa-ti fie rusine ca n-ai citit la timp carti esentiale, ca n-ai citit "tot" ce trebuie citit. Biografia fiecarui cititor are un grafic unic, irepetabil, cosanguin cu evolutia sa interioara, cu nevoile si intrebarile proprii, cu ritmuri, limite, intarzieri si devansari specifice.
De aceea, de cate ori mi se cere "lista celor 100 de carti fundamentale" ma derobez. Nu exista retete. Nu poti face sugestii de lectura decat celor pe care ii cunosti, carora le stii "felul", tulburarile, cautarile si apetiturile. Fiecare varsta isi are tesatura ei, fiecare individ uman are o chimie interioara care nu se poate sistematiza. In consecinta, a recomanda o carte e un act de maxima raspundere si de mare intimitate. Solemnitatile pedagogice, ca si neglijenta frivola, pot stica minti, caractere si vieti. E preferabil, prin urmare, sa nu te pronunti decat cand cel care te intreaba e, pentru tine, "o carte deschisa". 
pp 111-112, Andrei Plesu - Cele 100 de carti? in Dan C. Mihailescu, Cartile care ne-au facut oameni.
Sper ca n-am facut greseli, am scris cu o mana. 

Ce mai conteaza cu cate maini scrii daca citesti cu tot sufletul? Noi doua am rezonat tocmai pentru ca "ne stim felul" :) . E asa bine sa fie cineva care iti stie felul, cineva care iti poate aduce o carte dupa sufletul tau. E un sentiment linistitor si cald, ca o venire in fire. Si ea, si eu, iubim sa citim cu voce tare. Ne intrerupem frecvent cand citim "cot la cot" pentru a ne impartasi dialoguri, fragmente, vorbe pline de sens.

In plus, eu acum il descopar pe C.S. Lewis si am sute de "lecturi obligatorii" care mi-au ramas necunoscute. E asa o bucurie sa citesti, sa descoperi, incat devine o bucurie, daca se poate, si mai mare, uriasa de-a dreptul, sa stii ca stai abia pe primele brazde ale unui lan de grau care acopera toata linia orizontului si din care mai ai atat de mult de strabatut...

6 comments:

Irina said...

Ce frumos! E bine cand ai placeri literare, dar e si mai bine cand ai si cu cine sa le imparti.

Danonino said...

Da... Neimpartite, uneori par mai putin. Iar cand iti stie cineva felul (adorabila si cuprinzatoare expresie) te simti asa rasfatat de soarta!

Am observat ca ai revenit din "blogsecret", abia astept sa te mai citesc :)

G.I. said...

Draga mea, ce scrii tu este o gura de aer pentru mine. Scrie zilnic, sa nu ma ai pe constiinta.

Danonino said...

@G.I. : va / iti multumesc. Aerul e mare lucru, dar nu pune/ ti propriul respirat pe umerii mei :)

Numai bine si sa mai citesti /cititi.

G.I. said...

Iti, -ti si -iti. Cred ca suntem de varste apropiate.

Glumeam si eu, respir de unul singur, doar ca atunci cand citesc prospetimile tale imi vine sa trag aer mai cu pofta si iti multumesc pentru asta.

Numai bine si tie.

Anonymous said...

reported nearly everybody settle his or her fiscal loans by the due date and even while not penalty charges
A respected arrears charity should expect the sheer number of folks embracing him or her pertaining to allow above cash advance loan financial obligations to help twice the following. consumer debt charity says approximately buy the particular short-run, increased appeal to funds this year. A aid organization says several years in the past how many prospects with them was initially simple.
pożyczka 6000
więcej
pożyczka na dowód
tutaj
szybki kredyt dla rencistów

http://pozyczkanadowod24.com.pl
http://kredyty-bez-bik.org.pl
http://kredyty-bez-bik.org.pl