Monday, February 20, 2012

Cum sa fac sa adorm mai repede

Se pare ca in noaptea de duminica spre luni se doarme cel mai prost. Minunat, o sa strangeti marunt din buze unii dintre voi, oameni productivi "la program".

Eu adorm greu dintotdeauna. Pe vremea cand eram la gradinita, stateam serile pe spate in pat, cu patura pana sub barbie, cu ochii in tavan si recitam cu voce (destul de) tare tot repertoriul de poezii pe care il stiam. La un moment dat ma auzea mama si intra sa vada de ce nu dorm la ora aia si ce-i cu spectacolul.

Prin adolescenta ma bucuram de orele tarzii din noapte cand toata casa dormea iar eu eram libera sa ma invart pe intuneric prin casa, sa ma uit afara din balcon, sa ma gandesc in liniste la chestii, pe fundalul sonor al pendulei din sufragerie si al sforaitului tatei :P

S-ar putea sa-mi placa sa adorm mai greu. Am timp sa-mi rememorez ziua, sa schitez niste planuri, sa retraiesc momentele frumoase de peste zi, sa mai schimb o vorba-doua-mai multe cu somnorosul de langa mine...

Doar ca uneori e musai sa adormi mai repede, ca ai treburi marete in ziua care urmeaza... in doar cateva ore si tu inca nu ai adomit!!!!


E bine sa...

Ca sa iti cresti sansele de a adormi ca un bebelus e bine sa ai grija ca:

  • de pe la 16:00 sa nu mai bei ceai negru, verde sau cafea. Cafeina si teina raman in organism cam 6-10 ore, asa ca in functie de sensibilitatea pe care si-o cunoaste fiecare...;
  • la cina sa nu mananci cat doi sau trei. E multa munca cu digestia si cu cat e mai multa cu atat o sa adormi mai greu;
  • macar cu o ora inainte sa termini cu toata treaba, sa inchizi PC-ul, televizorul, tableta si sa iti dai un fel de "hibernate";
  • sa nu te agiti, fie fizic, fie mental, fie emotional chiar pe seara. Agitatiile nu au buton, sa le opresti tu cand vrei. Au in schimb cocktail de hormoni care o sa te ajute sa te invarti mai cu spor in pat, de pe o parte pe alta. Si nu vrem asta.
Asa, acum ca avem terenul pregatit, iata ce smecherii de adormit cunosc si folosesc eu. Poate ajuta :) Eu am dat de ele citind sau de pe la lume care se confrunta cu adormitul intarziat, le-am incercat si in cazul meu au mers. Ma rog, au stat si au ZzzzzzzzzZZZ.


Trucuri de adormit mai repede

Daca eliminam toate starile fiziologice care nu sunt propice somnului (vezi lista cu buline de mai sus), principalul motiv pentru care oamenii adorm greu este ca gandesc prea mult. Yup, pe bune. Nu adormi pentru ca derulezi in cap scenarii despre ziua de maine, finalul de saptamana, revezi diverse scene recent intamplate, iti faci planuri, porti discutii imaginare...

Din cauza asta majoritatea trucurilor functioneaza prin punere pe pilot automat. Sau... nu. Hai sa vedem:

  • concentreaza-te pe un sunet/zgomot periodic. Bataile ceasului sunt cel mai la indemana in orice anotimp. Vara merge si fosnetul copacilor sau un latrat indepartat.
  • incearca sa tii ochii deschisi si sa privesti tavanul. Stiu ca pare contraintuitiv. Poti sa incerci, sa vezi daca pentru tine merge.
  • daca ai mai incercat tehnici de relaxare sau ai cochetat cu yoga chiar si superficial, o sa-ti fie mai usor sa aplici urmatoarea smecherie. Se cheama omul din beton. Incepand de la degetele picioarelor si mergand in sus, bucatica cu bucatica, fii atent la corpul tau si imagineaza-ti cum devine din ce in ce mai greu si se scufunda in saltea. Mergi din ce in ce mai sus cu "betonarea", pana ajungi sa te scufunzi in... somn.
  • propune-ti sa-ti urmaresti respiratia, cu tot ce presupune ea: toracele urca si coboara, aerul patrunde prin nari si iese pe unde ai tu chef (:P), se aude un usor suierat, mai mult sau mai putin ritmat...
  • si pe ultima smecherie o testez din plin zilele astea (adica noptile) pentru ca tocmai ce-am aflat-o, de pe zenhabits. Presupune, paradoxal, sa gandesti. Cu ochii inchisi sa rememorezi in detaliu, in cel mai mic detaliu, ziua care tocmai s-a incheiat: am deschis ochii, am intins si incordat picioarele, mi-au iesit degetele de sub patura si am simtit racoare, cand m-am ridicat in fund mi s-a agatat pijamaua de un arc iesit de pe marginea saltelei, era soare, a inceput sa sune alarma, am intins mana stanga pe noptiera si am oprit-o... Genul asta de detaliere, foarte precisa. Dupa cum spune Domnul Zen, nu prea ajungi la mijlocul zilei si ai adormit.
Cam atat am avut de impartasit. Eu cu astea adorm repede cand am nevoie sa adorm repede. Altfel, adorm repede doar de oboseala. Daca mai stii si tu smecherii de adormit, fii dragut/a si impartaseste :) O sa aduni bile albe pe care le poti transforma in ore de somn!

PS: (atat de mult imi place sa schimb vorbe "cand dorm" incat as fi capabila de asa tortura...)

7 comments:

Iuliana said...

Imi place cum scrii. Spatiile dintre randuri sunt perfecte, pentru ca cititul sa fie usor si neobositor.Dar mai ales ma incanta umorul, presarat prin fraze.

Apropo, ca sa ai un somn linistit e obligatoriu sa nu te mai gandesti la nimic.Nici la ziua ce a trecut, nici la cea care urmeaza.Eu adorm foarte usor, atunci cand inainte, citesc ceva.

Danonino said...

Multumesc, Iuliana :)

Cat despre adormit, ca multe alte lucruri, si asta depinde. Eu daca incep sa citesc seara, am sa continui pana la rasarit, de buna seama sunt perseverenta :P

Trucul cu rememorarea zilei pare sa functioneze in cazul meu.

PS: bine ai venit pe blognaiv,cred ca este primul tau comentariu aici :) Sper sa mai vii.

Iuliana said...

Se pare ca nu functioneaza acelasi lucru in cazul tuturor:)).

Este primul meu comentariu, da.Am sa mai revin, deoarece ti-am bagat blogul la bookmarks.

Dorin said...

Mai este metoda clasica a numaratului oilor. Asta e valabila si la alte popoare copilul unor prieteni greci o aplica pentru a adormi :D. La mine merge metoda cititului mai ales daca sunt si obosit.

Danonino said...

@Dorin: mie metoda cu oile nu mi-a iesit nicicand. Ma intreb vegetarienii ce numara in loc de oi :) Ar putea numara pastarnac :P

Dorin said...

@Daniela: cred ca lui Jiji, alias razboinicul luminii, ii iese metoda cu oile intotdeauna :))

Danonino said...

:)) Aici suntem de acord, cred ca ii iese. Desi pare genul care consuma multa energie si seara cade lat.