Monday, June 13, 2011

Sa te duci la Palatul Cesianu!

Acum ca stagiunile isi fac bagajele si se pregatesc de vacanta, daca vrei o pauza de cotidian pe care sa o umpli cu ceva frumusete, liniste si admiratie da o fuga pana la Palatul Cesianu (vis-a-vis de BCU), la Centrul Cultural ArtSociety sa vezi o parte mica-mica din colectia de picturi a Bucurestiului.

Pentru ca Pinacoteca Bucuresti nu are un spatiu propriu de expunere, tablourile din colectie stau ascunse prin diverse depozite. La Cesianu o sa gasesti cam 50 de opere din care iti vei putea creiona o imagine a picturii romanesti. Au si Grigorescu, de care am inteles ca intreaba mai toata lumea, deh, un fel de luceafar si dumnealui :) Mie mi-au placut mult picturile lui Theodor Pallady, au niste jocuri de lumina si intuneric destul de brutale dar cumva filtrate; paradoxal de ferme dar blande. Banuiesc ca de-aia le-a pictat, pentru ca erau greu de exprimat in cuvinte.Daca ai mai mers in muzee de arta, nu am prea multe sa-ti spun :) Stii cum se opreste timpul cand privesti cu atentie un tablou. Iar daca nu ai mai fost, e perfect sa incepi cu ArtSociety/ Artmark pentru ca e un spatiu mai primitor, mai elegant si mai prietenos decat orice muzeu. Picturile ca picturile. Eu, marturisesc, am stat mai mult cu ochii pe pereti. Palatul Cesianu a trecut printr-o renovare de exceptie. Merita, la istoria cu vartejuri prin care a trecut. Doamna Georgeta Filitti, istoric pasionat plin de povesti, ne povestea cum acest edificiu de final de secol 19, cu saloane decorate cu stucaturi, picturi si un aer somptuos adapostea in anii comunismului o... alimentara iar pe pereti atarnau acum metri si metri de carnati si alte afumaturi. Prin 2005 parca era acolo un restaurant, probabil unul high-class, imi amintesc ce masini intrau in curte pe cand stateam si eu in fata BCU in pauze si rodeam vreun sandvis :)

Acum Palatul Cesianu e sediul casei de licitatii Artmark si al fundatiei ArtSociety, destinatii armonios imbinate cu un edificiu renascentist. Saloanele sunt minunate, nu prea generoase ca spatiu insa asta le face mai prietenoase. Am facut o mica pasiune pentru luminatoarele din salonul de primire si salonul rosu. Cat despre stucaturi, sper ca iti poti tine capul pe spate destul de mult :) Sunt somptuoase dar nu overwhelming.


Cand ti se face pofta de eleganta, da o fuga la Palatul Cesianu. O sa-ti asiguri o ora fabuloasa, ca in povesti.

No comments: