Sunday, December 19, 2010

A vedea vs. a intelege

Inca nu inteleg de ce se uita oamenii la seriale. Vara asta doar credeam ca am inteles. Asa ca imi este si mai greu sa-mi dau seama de ce am inceput sa ma uit si eu.

Serialul asta l-am inceput din curiozitate. Mi-au povestit despre el niste oameni a caror inteligenta o apreciez si am mai citit si intr-o carte. Amuzant, nu? Sa citesti despre un serial intr-o carte. Din doua una: sunt in urma de tot cu artele vizuale sau citesc cutting-edge books. Si de curand cineva mi-a spus ceva ciudat despre mine: cum ca in primele luni cand ne cunoscusem ii trimiteam atat de putine mesaje nonverbale incat nu reusea sa se prinda ce simt si ce cred in legatura cu un subiect anume.

Ma uit de vreo saptamana la Lie to Me si la primele episoade mi-am luat si notite, dintr-un adanc inradacinat obicei de soarece de biblioteca.

Pe masura ce avansez cu episoadele, ma tot intreb o chestie: bine-bine, si la ce imi foloseste sa stiu daca X sau Y imi spun sau nu o minciuna?

Cu ce ma ajuta sa stiu care e relieful de la suprafata daca nu stiu ce se ascunde in adancuri? De ce crede ca asta e cea mai buna solutie? Ce anume din mine il face sa aleaga sa ma minta? Am oare dreptul sa sap in adancurile lui?

Sunt de acord ca exteriorul reflecta o parte substantiala din interior. Insa nu tot interiorul. Ce-i ramane ascunsa unei astfel de abordari este motivatia, mecanismul care a dus la raspunsul respectiv si tot lantul de intamplari si decizii de dinainte.

Pe care poate ca nici nu avem dreptul sa le cunoastem. In sufletul fiecaruia dintre noi ar trebui sa aiba dreptul de a intra un numar redus de alti oameni, aceia care au avut rabdarea necesara procesului de Imblanzire despre care vorbeste vulpea din Micul Print. Inafara de ei, ceilalti vad lucrurile ca un calup de paine feliata cand ele sunt de fapt un bloc compact.


Sa presupunem ca eu am o tresarire si o micro-expresie de 'en garde!' cand vrei sa te asezi mai aproape de mine. Daca ai vazut acest film si ti s-a parut ca acum ai in mana cheia descifrarii comportamentelor tuturor celor din jur, s-ar putea sa intelegi ceva total gresit, cum ca mi-ai fi antipatic sau mi-ar fi teama de tine.

Insa daca ti-ai fi folosit bunul-simt si intuitia din suflet, aceea nepervertita, ai fi vazut lucrurile asa cum sunt de fapt. Poate ca ai fi avut curajul sa ma intrebi inainte sa-mi pui pe tava, voila!, o concluzie demna de tot rasul.

Degeaba stii sa vezi daca nu ai rabdarea sa intelegi. Detaliile si macro-urile pot fi fascinante in dantelaria lor de poveste. Daca nu stii insa unde sa le incadrezi ramai cu fascinatia. Asta in cele mai bune cazuri.

Cel mai bine ar fi sa respectam acel spatiu din sufletul fiecaruia care ar trebui sa-i ramana accesibil numai lui. Uneori, in numele unor idei si idealuri abstracte uitam ca la societatea care le-a generat s-a ajuns prin suma sufletelor, puse la un loc. Si ne vine sa disecam sufletele fara sa vedem ca astfel ne va da cu virgula la urmatorul recensamant al societatii.

No comments: